Pro běžného klienta bývá SEO mnohdy synonymem pro první v Googlu a Seznamu. Mírně poučený člověk si pak myslí, že stačí vhodný text nějak rozmístit na stránce a má to SEO. Poněkud barvitější skutečnost poodhaluje následující text.
SEO (více viz optimalizace pro vyhledávače) není tajemnou alchymií. Je spíše o trpělivosti, schopnosti plně využít již objevené a hledání nových možností. Níže uvedená periodická tabulka SEO faktorů shrnuje ty hlavní a zároveň ukazuje jejich vliv (1 - slabý, 3 - silný) na výsledek optimalizace webu pro vyhledávače. Zásadní je, že komplexní SEO využívá celou paletu faktorů. Využití jen jednoho z nich, znamená pramálo.

Vysvětlivky k jednotlivým prvkům
Obsah
Cq |
kvalita |
+3 |
Stránky jsou obsahově výživné, text vhodně strukturovaný a čtivě napsaný. |
Cr |
výzkum |
+3 |
Důkladná analýza klíčových slov. Ukáže, která spojení mohou návštěvníci použít pro vyhledání příslušné stránky. |
Cw |
slova |
+2 |
Vhodné stránky obsahují vhodná klíčová slova a fráze, které by mohly být využity při vyhledávání. |
Ce |
zaujetí |
+2 |
Návštěvníci na webu stráví nějakou dobu - prohlédnou si více než onu jednu stránku, na kterou vstoupili. |
Cf |
aktualizace |
+2 |
Stránky jsou aktuální - žijí, zveřejňují zajímavý obsah, ... |
Možná jste někdy pátrali po významu termínu základní SEO. Bývá používán v nabídkách na tvorbu webových stránek. Jsou to, více či méně dobře, ošetřené následující dvě oblasti - HTML a architektura.
HTML
Ht |
titulky |
+3 |
Jednotlivé stránky obsahují vlastní titulky, zahrnující klíčová slova relevantní k textu. |
Hd |
popis |
+2 |
Meta tag description obsahuje stručný a výstižný popis příslušné stránky. Google tento text zobrazuje ve výsledcích hledání a má tedy vliv na rozhodování o (ne)navštívení stránky. |
Hh |
nadpisy |
+1 |
Text je přehledně strukturován pomocí nadpisů. Ty navíc obsahují i vhodná klíčová slova. |
Architektura
Ac |
průchodnost |
+3 |
Roboty vyhledávačů mohou snadno procházet jednotlivými stránkami webu. |
As |
rychlost |
+1 |
Stránka se načítá rychle. |
Au |
URL |
+1 |
Krátké a srozumitelné URL adresy obsahující vhodná klíčová slova. |
Odkazy
Lq |
kvalita |
+3 |
Odkazy vedou z důvěryhodných, kvalitních nebo respektovaných webových stránek. |
Lt |
text |
+3 |
Odkazy obsahují text, na který by mohla být vyhledávána stránka, na niž míří. |
Ln |
množství |
+1 |
Množství odkazů mířících na konkrétní stránku. |
Sítě
Sr |
reputace |
+2 |
Obsah webu je sdílen respektovanými osobami na sociálních sítích. |
Ss |
sdílení |
+1 |
Množství sdílení obsahu webu na sociálních sítích. |
Důvěra
Ta |
autorita |
+3 |
Odkazy, sdílení a další faktory dělají z webu respektovanou autoritu. |
Th |
historie |
+1 |
Web nebo doména funguje dlouhodobě ve stejné oblasti. |
Nekalé praktiky
Vc |
cloaking |
-3 |
Vyhledávacím strojům je předkládán jiný obsah než lidem. |
Vp |
placené odkazy |
-3 |
Využívání placených zpětných odkazů. |
Vt |
povrchnost |
-2 |
Chudý, povrchní, bezobsažný web. |
Vs |
vycpávky |
-1 |
Nadužívání klíčových slov v textech. |
Vh |
skrývání |
-1 |
Klíčová slova jsou v textech barvou nebo jiným způsobem záměrně ukryta. |
Vl |
odkazový spam |
-1 |
Množství odkazů vytvořených spamováním blogů, fór, ... |
Blokování
Jestliže někdo ve vyhledávání (Google) zablokuje stránku, sníží důvěryhodnost webu obecně (Bt). Významně pak v případě personalizovaného vyhledávání (Bp).
Bt |
blokování |
-1 |
Množství osob zablokovalo stránku ve výsledcích vyhledávání. |
Bp |
blokování |
-3 |
Někdo zablokoval stránku ve výsledcích vyhledávání. |