Pro běžného klienta bývá SEO mnohdy synonymem pro první v Googlu a Seznamu. Mírně poučený člověk si pak myslí, že stačí vhodný text nějak rozmístit na stránce a má to SEO. Poněkud barvitější skutečnost poodhaluje následující text.
SEO (více viz optimalizace pro vyhledávače) není tajemnou alchymií. Je spíše o trpělivosti, schopnosti plně využít již objevené a hledání nových možností. Níže uvedená periodická tabulka SEO faktorů shrnuje ty hlavní a zároveň ukazuje jejich vliv (1 - slabý, 3 - silný) na výsledek optimalizace webu pro vyhledávače. Zásadní je, že komplexní SEO využívá celou paletu faktorů. Využití jen jednoho z nich, znamená pramálo.
Vysvětlivky k jednotlivým prvkům
Obsah
Cq
kvalita
+3
Stránky jsou obsahově výživné, text vhodně strukturovaný a čtivě napsaný.
Cr
výzkum
+3
Důkladná analýza klíčových slov. Ukáže, která spojení mohou návštěvníci použít pro vyhledání příslušné stránky.
Cw
slova
+2
Vhodné stránky obsahují vhodná klíčová slova a fráze, které by mohly být využity při vyhledávání.
Ce
zaujetí
+2
Návštěvníci na webu stráví nějakou dobu - prohlédnou si více než onu jednu stránku, na kterou vstoupili.
Cf
aktualizace
+2
Stránky jsou aktuální - žijí, zveřejňují zajímavý obsah, ...
Možná jste někdy pátrali po významu termínu základní SEO. Bývá používán v nabídkách na tvorbu webových stránek. Jsou to, více či méně dobře, ošetřené následující dvě oblasti - HTML a architektura.
HTML
Ht
titulky
+3
Jednotlivé stránky obsahují vlastní titulky, zahrnující klíčová slova relevantní k textu.
Hd
popis
+2
Meta tag description obsahuje stručný a výstižný popis příslušné stránky. Google tento text zobrazuje ve výsledcích hledání a má tedy vliv na rozhodování o (ne)navštívení stránky.
Hh
nadpisy
+1
Text je přehledně strukturován pomocí nadpisů. Ty navíc obsahují i vhodná klíčová slova.
Architektura
Ac
průchodnost
+3
Roboty vyhledávačů mohou snadno procházet jednotlivými stránkami webu.
As
rychlost
+1
Stránka se načítá rychle.
Au
URL
+1
Krátké a srozumitelné URL adresy obsahující vhodná klíčová slova.
Odkazy
Lq
kvalita
+3
Odkazy vedou z důvěryhodných, kvalitních nebo respektovaných webových stránek.
Lt
text
+3
Odkazy obsahují text, na který by mohla být vyhledávána stránka, na niž míří.
Ln
množství
+1
Množství odkazů mířících na konkrétní stránku.
Sítě
Sr
reputace
+2
Obsah webu je sdílen respektovanými osobami na sociálních sítích.
Ss
sdílení
+1
Množství sdílení obsahu webu na sociálních sítích.
Důvěra
Ta
autorita
+3
Odkazy, sdílení a další faktory dělají z webu respektovanou autoritu.
Th
historie
+1
Web nebo doména funguje dlouhodobě ve stejné oblasti.
Nekalé praktiky
Vc
cloaking
-3
Vyhledávacím strojům je předkládán jiný obsah než lidem.
Vp
placené odkazy
-3
Využívání placených zpětných odkazů.
Vt
povrchnost
-2
Chudý, povrchní, bezobsažný web.
Vs
vycpávky
-1
Nadužívání klíčových slov v textech.
Vh
skrývání
-1
Klíčová slova jsou v textech barvou nebo jiným způsobem záměrně ukryta.
Vl
odkazový spam
-1
Množství odkazů vytvořených spamováním blogů, fór, ...
Blokování
Jestliže někdo ve vyhledávání (Google) zablokuje stránku, sníží důvěryhodnost webu obecně (Bt). Významně pak v případě personalizovaného vyhledávání (Bp).
Bt
blokování
-1
Množství osob zablokovalo stránku ve výsledcích vyhledávání.
Bp
blokování
-3
Někdo zablokoval stránku ve výsledcích vyhledávání.