Návratnost investice je pro PPC klíčovou metrikou. Na základě několika ukazatelů je lehké ji spočítat a určit finanční (ne)výhodnost jednotlivých kampaní.
Hodnota ROI (Return on Investment) vyjadřuje zisk, nebo ztrátu, ve vztahu k počáteční investici. Jinými slovy řečeno, kolikrát se investice vrátila. V případě PPC kampaní je to o to jednodušší, že vše je možné poměrně spolehlivě měřit.
Výpočet ROI
Pro výpočet je nutné znát základní proměnné:
- Počáteční investici
- Celkový výnos z investice
- Celkové náklady na dosažení výnosu
Obecný vzorec pro výpočet ROI je následující:
ROI [%] = ((celkové výnosy - celkové náklady) / celkové náklady) * 100 [%]
Příklad
Řekněme, že jste do PPC reklamy vložili 9 000 Kč. Celková hodnota objednávek služeb byla 94 000 Kč, přičemž náklady na realizaci objednávek činily 22 000 Kč. Náklady na správu kampaně vystoupaly na 3 600 Kč. Celkové náklady tedy činily 34 600 Kč.
Výpočet s uvedenými hodnotami bude následující:
ROI [%] = ((94 000 - 34 600) / (34 600)) * 100 = 172 %
Výsledná hodnota může být matoucí, takže pozor na její interpretaci:
Pokud je ROI = 100 %, zisk se rovná nákladům. Jste na nule.
Pokud je ROI > 100 %, zisk převyšuje náklady. To je dobré.
Pokud je ROI < 100 %, náklady převyšují zisk. Jste ve ztrátě.
Možná trochu přehlednější je hodnota ROAS (Return on Advertising Spend), vyjadřující míru návratnosti jedné proinvestované koruny. Vzorec je stejný jako u výpočtu ROI, jen se výsledek nenásobí 100 - nepřevádí se na procenta.
ROAS [Kč] = ((94 000 - 34 600) / (34 600)) = 1,72 Kč
Jedna vložená koruna přinesla Kč 1,72.